Zorg ervoor dat je voldoende drinkt

Uitdroging zorgt voor een gebrek aan concentratie en een slecht functionerend geheugen. Zorg er daarom voor dat je voldoende drinkt.

Drinken

Als je vaak hoofpijn hebt en je geheugen je soms in de steek laat, dan kan het zijn dat je te weinig drinkt. Onder normale omstandigheden heeft een mens één tot twee liter water per dag nodig.

Het is overigens niet zo dat je daarom één tot twee liter water per dag hoeft te drinken. We halen een gedeelte van het water dat we nodig hebben uit ons eten.

Meestal volstaat het daarom om te drinken als je dorst hebt. Maar als je weinig drinkt vermindert je dorstreflex. Bovendien neemt de dorstreflex af als we ouder worden.

Daarom is het verstandig om de dag te beginnen met een glas water en tijdens elke maaltijd iets te drinken.

Zorg er wel voor dat je tijdens het eten van een zware maaltijd niet teveel drinkt. Water verlaagt de zuurtegraad in je maag en een lage zuurtegraad zorgt ervoor dat het voedsel dat je eet langzamer wordt verteerd.

Omdat fruit veel vocht bevat, is een appel of een sinaasappel een uitstekend nagerecht. Een stuk fruit is overigens gezonder dan een glas vruchtensap.

De suiker die in vruchtensap of een smoothie zit wordt snel door je lichaam opgenomen en zorgt daarom voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel.

Als je dorst hebt, kun je het best water drinken. In Nederland is de kwaliteit van het leidingwater in het algemeen goed, maar in het buitenland is het veiliger om alleen flessenwater te drinken.

Als je twijfelt aan de kwaliteit van het leidingwater, kook het dan minimaal twee minuten om eventuele bacteriën te doden. Houd er wel rekening mee dat dat water ook niet-organische ongewenste stoffen kan bevatten.

Sommige waterfilters kunnen de kwaliteit van leidingwater verbeteren, maar geen enkel waterfilter kan alle ongewenste stoffen volledig verwijderen.

Omdat sommige oude huizen nog loden leidingen bevatten, is het verstandig om in de ochtend het water eerst even te laten doorstromen voor je kraanwater drinkt. Je kunt dit water opvangen en later gebruiken voor de afwas of om schoon te maken.

Als je van jezelf vindt dat je te weinig water drinkt dan kun je het drinken van water aantrekkelijker maken door de smaak en de presentatie te verbeteren.

 

Koop mooie waterglazen en zorg ervoor dat je altijd ijsblokjes op voorraad hebt. Gebruik wat verse munt of een stukje citroen om het water op smaak te brengen.

Voor een licht bruisend effect kun je een scheutje koolzuurhoudend water toevoegen.


In plaats van water kun je ook ongezoete koffie en thee drinken. Anders dan soms wordt gezegd, zijn koffie en thee niet vochtafdrijvend.

boodschappen.jpg

Slim boodschappen doen

Door bewust boodschappen te doen verbeter je je gezondheid.

aardbeien.jpg

Aardbeien

Deze aromatische lekkernijen hebben een interessante geschiedenis.

truffels.jpg

Truffels: een dure delicatesse

Truffels kunnen een eenvoudige maaltijd veranderen in een feest.

dieet.jpg

Niet elk dieet werkt

Sommige diëten werken alleen tijdelijk of hebben zelfs een negatief effect.

fantastisch-geschenk.jpg

Een fantastisch geschenk

Als kind kreeg ik het volledige werk van J.R.R.Tolkien cadeau.

fruit.jpg

Waarom fruit gezond is

Fruit bevat vezels, belangrijke vitamines en noodzakelijke mineralen.

gezond-eten.jpg

Gezond eten

Door na te denken over wat je eet word je gezonder.

zwanger.jpg

Eten als je zwanger bent

Elke aanstaande moeder vraagt zich af wat het best is voor haar kind.