Niet elk dieet werkt

Veel diëten werken alleen tijdelijk. Sommige diëten kunnen er zelfs voor zorgen dat je zwaarder wordt.

Dieet

Ook als je snel wil afvallen, is het niet verstandig om voor een extreem dieet te kiezen. Want als je weinig koolhydraten binnenkrijgt, past je lichaam zich aan en gaat zuiniger met energie om. In sommige gevallen kun je zelfs zwaarder worden door een afslankdieet.

Om te begrijpen waarom dit zo is, is het noodzakelijk om iets van de werking van onze hormoonhuishouding te weten. Hormonen zijn signaalstoffen die ons lichaam reguleren. En het aanpassen van je dieet kan je hormoonhuishouding verstoren.

Als je eet worden de koolhydraten die zich in het voedsel bevinden door je lichaam omgezet in glycogeen. Glycogeen wordt opgeslagen in je lever en in je spieren. Zodra je energie nodig hebt, wordt er glycogeen afgebroken en omgezet naar glucose.

Als de glycogeenvoorraad in je lever laag is, reageert je lichaam daarop door ghreline aan te maken. Ghreline is een hormoon dat een belangrijke rol in het reguleren van onze stofwisseling speelt.

Ghreline zorgt er onder andere voor dat je honger krijgt en vertraagt je stofwisseling. Bovendien stimuleert ghreline de productie van lichaamsvet.

Een dieet met weinig proteïne en vet zorgt er voor dat je lichaam meer ghreline aanmaakt. Je krijgt daardoor honger en je lichaam probeert zoveel mogelijk energie als vet op te slaan.

 

Dit is de belangrijkste reden dat veel extreme redenen voor het beruchte jojo-effect zorgen. Als je het aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt teveel beperkt, kom je extra snel aan op het moment dat je weer normaal eet.

Daarom zorgt een gematigd dieetplan gecombineerd met meer lichaamsbeweging bijna altijd voor een beter langetermijnresultaat dan een hongerdieet, of een dieet zonder vet.

gezond-eten.jpg

Gezond eten

Door na te denken over wat je eet word je gezonder.

verandering.jpg

Tijd voor verandering

De wil om te veranderen maakt een bedrijf sterker.

zwanger.jpg

Eten als je zwanger bent

Elke aanstaande moeder vraagt zich af wat het best is voor haar kind.

nachtrust.jpg

Nachtrust bestrijdt overgewicht

Door beter te slapen raak je ook zonder op dieet te gaan gewicht kwijt.

stoppen-roken.jpg

Stoppen met roken

Het overwinnen van je rookverslaving is eenvoudiger dan je denkt.

lichaamsbeweging.jpg

Voorkom neerslachtigheid

Mensen die dagelijks een een half uur fietsen zijn opgewekter.

energie.jpg

Meer energie

Als je je vermoeid of lusteloos voelt geeft dit voedsel je meer energie.

lichaamsbeweging.jpg

Slanker door lichaamsbeweging

Lichamelijke inspanning beïnvloed je hormoonhuishouding.