Stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk, maar door je rookverslaving te begrijpen kun je gemakkelijker nee zeggen tegen sigaretten.

Stoppen met roken

Nicotine is lichamelijk verslavend. Dat betekent dat als je stopt met roken, je met vervelende onthoudingsverschijnselen wordt geconfronteerd. Je krijgt hoofdpijn, je voelt je onrustig en je hebt moeite om je te concentreren.

Als je een sterke wil hebt, is het daarom het best om in één keer met roken te stoppen. De meest mensen hebben na een week geen last meer van fysieke onthoudingsverschijnselen.

Toch heeft onderzoek aangetoond dat veel mensen die in één keer stoppen, na enkele weken weer beginnen met roken. De reden hiervoor is dat het maanden kan duren voordat de psychologische behoefte aan sigaretten vermindert.

En zolang de aandrang om te roken sterk is, is de kans op het opsteken van een sigaret hoog. Dit komt omdat ons brein een voorkeur heeft voor het nemen van beslissingen die op korte termijn voordeel opleveren.

In een moment van zwakte weegt de kennis dat stoppen met roken goed voor je is, niet op tegen de verwachting dat het roken van een sigaret je een goed gevoel geeft.

Helaas kan het roken van slechts één of twee sigaretten voor een nieuwe lichamelijke verslaving zorgen. Daarom is het verstandig om eerst je psychologische verslaving aan te pakken.

Begin met het verminderen van het aantal sigaretten dat je rookt. Het doel is dat je binnen zes weken het aantal sigaretten dat je per dag rookt, terug hebt gebracht tot een kwart.

Tijdens deze fase is het belangrijk om je psychologische afhankelijkheid te verminderen door je dagelijkse routine te veranderen. Je wilt de associatie tussen roken en plezier doorbreken.

Verbreek eerst de gewoonte om in de ochtend een sigaret op te steken. De eerste sigaret van de dag smaakt zo goed, omdat je als je slaapt niet kan roken en daarom in de ochtend weinig nicotine in je systeem hebt.

Als het je gelukt is om in de ochtend niet meer te roken, stop je met het opsteken van een sigaret na het eten van een maaltijd. Na het nuttigen van een maaltijd stuurt je lichaam meer bloed naar je maag, hierdoor wordt het effect van nicotine versterkt.

Ontwenningsverschijnselen voorkom je  door nicotinekauwgom of nicotinepleisters te gebruiken. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat de totale hoeveelheid nicotine die je per dag door kauwgom of pleisters binnenkrijgt niet te groot is.

Na zes weken stop je met roken. Er is nu discipline vereist, want elke keer dat je nicotine binnenkrijgt, voed je je verslaving. Het is daarom belangrijk dat je binnen twee weken volledig stopt met het gebruik van nicotineproducten.

 

Uiteraard zal je nog af en toe een sigaret willen opsteken, maar een week nadat je gestopt bent met het gebruiken van nicotineproducten, heb je geen ontwenningsverschijnselen meer.

 

Bovendien zal je merken dat je psychologische behoefte aan sigaretten sterk is afgenomen. Nog een laatste tip: maak een kort lijstje met redenen waarom je wilt stoppen met roken en lees dit lijstje elke dag.


Roken is duur, roken maakt je kortademig, sigarettenrook gaat in je kleding zitten en uiteraard is roken slecht voor je gezondheid. Er zijn genoeg redenen om te stoppen!

volslank.jpg

Volslank

Als je een volslank figuur hebt, is het belangrijk dat je kleding goed past. 

burn-out.jpg

Herken een burn-out

Een burn-out kan voor langdurige arbeidsongeschiktheid zorgen.

geluk.jpg

Geluk

Filosofen en psychologen zijn op zoek naar wat ons gelukkig maakt.

baan.jpg

Haal het maximale uit je baan

Een groot gedeelte van je leven bestaat uit werk. Haal meer uit je baan.

zwanger.jpg

Eten als je zwanger bent

Elke aanstaande moeder vraagt zich af wat het best is voor haar kind.

cbd-olie.jpg

CBD olie

Een ontstekingsremmend extract uit cannabis.

leeftijd.jpg

Jong van geest

Bestrijd de effecten van ouder worden met een actieve levensstijl.

aardbeien.jpg

Aardbeien

Deze aromatische lekkernijen hebben een interessante geschiedenis.