Star Wars en de speelgoedindustrie

Ondanks lauwe reacties van de filmstudio, distribiteurs en bioscoopeigenaren, werd Star Wars een groot financieel succes.

Toen George Lucas in 1976 zijn nieuwe film Star Wars aan studiobazen, bioscoopeigenaren en enkele van zijn vrienden liet zien, vielen de reacties tegen.


Bijna iedereen dacht dat Star Wars in artistiek opzicht mislukt was en weinig geld zou opleveren.

Er was echter één uitzondering. Steven Spielberg had net de laatste hand gelegd aan zijn eigen sciencefictionfilm, de toekomstige klassieker Close Encounters of the Third Kind, en was laaiend enthousiast over Star Wars.

Spielberg had zelfs zoveel vertrouwen in de Star Wars, dat hij een deel van zijn Close Encounters of the Third Kind winstdeling ruilde tegen een deel van de bonus die Lucas voor Star Wars zou ontvangen.

Dit bleek een slimme zet te zijn. Ondanks het feit dat Close Encounters of the Third Kind een groot financieel succes was, bracht Star Wars tweeënhalf keer zoveel geld op.

Star Wars was een echte kaskraker. Maar de enorme hoeveelheid geld die George Lucas door Star Wars zou verdienen had niet zozeer met de verkoop van filmkaartjes te maken.

Hoewel de eerste Star Wars film naar huidige begrippen een bescheiden budget had, was Star Wars geen goedkope film. Het budget voor Star Wars was net zo hoog als het budget van The Godfather en het budget van Jaws bij elkaar opgeteld.

In een poging om de kosten enigszins te beperken, weigerde de studio George Lucas een hoog salaris te betalen. Om de jonge regisseur tevreden te houden kreeg hij wel het recht om geld te verdienen aan handelswaar die aan de film was gerelateerd.

Dat de filmstudio dit recht zo gemakkelijk weggaf, is gemakkelijk te verklaren, vroeger werden er bijna geen film-gerelateerde producten verkocht. Merchandise bestond vooral uit bedrukte T-shirts die in sommige bioscopen verkrijgbaar waren.

Star Wars bleek echter een ongekend fenomeen te zijn en fans van de film wilden meer dan een T-shirt. De behoefte aan Star Wars speelgoed was zelfs zo groot, dat het in de eerste maanden na de première onmogelijk was om aan de vraag te voldoen.

In zeven jaar tijd werden er maar liefst 300 miljoen Star Wars actiefiguren verkocht en dat was nog maar de tip van de ijsberg.

Bedrijven stonden in de rij om hun producten van een Star Wars thema te voorzien. Star Wars fans konden onder andere Star Wars shampoo, Star Wars cornflakes en Star Wars plakbandhouders kopen.

Er werd zoveel Star Wars merchandise verkocht dat George Lucas extreem rijk werd en de twee vervolgen op Star Wars zelf kon financieren. Voor de filmstudio was dit duidelijk een gemiste kans.

Door het succes van Star Wars merchandise werd de filmindustrie wakker geschud en in de toekomst zouden filmstudio’s zoveel mogelijk geld proberen te verdienen aan het exploiteren van de verkooprechten op speelgoed en verzamelobjecten.

Bovendien werden films steeds vaker bij het publiek onder de aandacht gebracht door joint promotion reclamecampagnes met onder andere frisdrankfabrikanten en fastfoodketens.

De onverwacht grote vraag naar Star Wars actiefiguren veranderde bovendien de speelgoedindustrie. Al gebeurde dit in eerste instantie bij toeval.

Voordat Star Wars uitkwam, waren grote actiefiguren populair. Deze werden als speelgoed verkocht en hadden slechts een beperkte verzamelwaarde.

Maar omdat de grootste producent van actiefiguren geen interesse had in een Star Wars licentie, werd de licentie verkocht aan een bedrijf die kleinere actiefiguren maakte.

Omdat de kleinere actiefiguren minder op speelgoed leken, waren ze interessante verzamelobjecten. Fanatieke Star Wars fans kochten de actiefiguren in grote aantallen op, om ze vervolgens in de nog gesloten verpakking te bewaren.

Het kleinere formaat werd de nieuwe standaard voor actiefiguren en de speelgoedindustrie zou zich voortaan niet alleen op kinderen richten, maar ook op volwassen verzamelaars.

In 2012 verkocht George Lucas de Star Wars franchise aan The Walt Disney Company voor 4 miljard dollar. Volgens kenners was dat een koopje en de cijfers wijzen uit dat dat inderdaad zo was.

De eerste Star Wars film die door Disney werd gemaakt, genereerde in 2015 een omzet van twee miljard dollar. Exclusief de merchandise. En dat is waar Disney het echt grote geld verdient.

 

Experts schatten in dat Disney alleen al in 2016 vijf miljard dollar aan de verkoop van Star War merchandise heeft verdiend.

star-wars.jpg

Star Wars: onverwacht succes

In 1977 dachten veel mensen dat Star Wars zou floppen.

rolex.jpg

Rolex

Het Zwitserse horlogemerk Rolex heeft een bijzonder verleden.

ferrari.jpg

Een legendarisch automerk

Het legendarische automerk Ferrari staat symbool voor luxe en snelheid.

mad-max-fury-road.jpg

De beste actiefilm ooit gemaakt

Critici prezen het camerawerk en de montage van Mad Max: Fury Road.

egypte.jpg

Cleopatra VII van Egypte

De tijdgenoten van Cleopatra bewonderden haar intelligentie.

fruit.jpg

Waarom fruit gezond is

Fruit bevat vezels, belangrijke vitamines en noodzakelijke mineralen.

moederkoorn-vergiftiging.jpg

Moederkoornvergiftiging

In een Franse dorp werden honderdvijftig mensen ernstig ziek.

aardbeien.jpg

Aardbeien

Deze aromatische lekkernijen hebben een interessante geschiedenis.