top of page

Rolex

De legendarische status van het prestigieuze horlogemerk Rolex vindt zijn oorsprong in het roemruchte verleden van de fabrikant.

Rolex

Stof- en waterdicht

In het begin van de 20e eeuw waren horloges erg gevoelig voor stof en vocht. Rolex bracht daar verandering in. Het bedrijf maakte al bijzonder precieze uurwerken, maar richtte zich in de jaren twintig op het ontwikkelen van een kast die stof- en waterdicht was.

Hierbij was enig vernuft vereist. Het verzegelen van de kast was al lastig genoeg, maar de echte uitdaging was het waterdicht maken van de aansluiting tussen de opwindknop en de kast.

Om dit probleem op te lossen bedacht Rolex in 1926 een systeem waarbij de knop in de kast kon worden geschroefd. Het resultaat was de Rolex Oyster, een horloge dat Rolex blijvende faam zou brengen.

 

Een automatisch uurwerk


Het zwakke punt van het schroefsysteem was dat de knop dagelijks losgeschroefd moest worden om het horloge op te winden. Hierdoor konden zowel het schroefdraad als de waterdichte sluiting beschadigd raken.

In 1931 introduceerde Rolex daarom een horloge met een automatisch opwindsysteem. Als een automatisch horloge beweegt, wordt er binnenin de horlogekast een gewicht heen-en-weer geslingerd. Dit gewicht windt vervolgens de veer op die het uurwerk aandrijft.

De geschroefde kroon en het automatische uurwerk zouden later belangrijke features van een ander iconisch horloge worden.

 

De Rolex Submariner


In 1954 werd de Rolex Submariner geïntroduceerd. De Submariner is een duikhorloge met een ontwerp dat ondanks decennia van verbeteringen, in essentie nog steeds ongewijzigd is.

 

Door het succes van de Oyster en de Submariner werden Rolex horloges geassocieerd met een avontuurlijk leven, maar het was het Japanse bedrijf Seiko dat er indirect voor zou zorgen dat Rolex het ultieme symbool van luxe en privilege zou worden.
 

Seiko introduceert kwartshorloges


In 1969 liet Seiko het eerste commerciële polshorloge met een kwartsuurwerk op een beurs zien. Een kwartsuurwerk is een uurwerk met een oscillerend stukje kwartskristal.

 

Het grote voordeel van een kwartsuurwerk is dat het bijzonder precies is. Bovendien heeft het uurwerk geen onderhoud nodig.

Mechanische uurwerken zijn complex en daarom duur om te maken. Een kwartsuurwerk is daarentegen relatief eenvoudig en kan daarom voor minder geld worden geproduceerd.

Hierbij moet wel worden aangemerkt dat het eerste kwartshorloge van Seiko net zoveel als een middenklasse auto kostte.

Zwitserse bedrijven konden ook kwartshorloges maken, maar waren terecht bang dat de massaproductie van kwartsuurwerken op termijn de waarde van horloges zou devalueren.

Het in 1881 opgerichte Seiko had zich echter altijd onderscheiden door technische innovatie en was vastbesloten om kwartshorloges in grote aantallen op de markt te brengen.


Uit angst voor Seiko gingen andere horlogebedrijven overstag en stortten zich ook de kwartshorloge markt. De massale productie van goedkope kwartshorloges in de jaren zeventig zorgde ervoor dat de luxe horlogemarkt in elkaar stortte.

Mechanische uurwerken

Rolex bleef echter horloges met een mechanisch uurwerk maken en al snel werden mechanische uurwerken met dure horloges geassocieerd. De vloeiende beweging van de secondewijzer die zo kenmerkend is voor een mechanisch horloge, werd een teken van exclusiviteit.

Experts claimen vaak dat Rolex door het mechanische uurwerk onvermoeibaar te promoten, de Zwitserse horloge-industrie in de jaren zeventig van de ondergang heeft gered.
 

Het succes van Rolex


Rolex is vandaag de dag de grootste horlogefabrikant in de wereld en maakt bijna een miljoen horloges per jaar.

Maar ondanks deze hoge productieaantallen, blijven horloges van Rolex hun waarde behouden. Dat is de kracht van bewezen kwaliteit en een goede reputatie.

brogues.jpg

Brogues

Deze schoenen staan goed bij een pak én bij een spijkerbroek.

uurwerk.jpg

Mechanische horloges

Verzamelaars hebben een voorkeur voor mechanische horloges.

verandering.jpg

Tijd voor verandering

De wil om te veranderen maakt een bedrijf sterker.

energiedrank.jpg

Dit zit er in energiedrank

Populaire energiedrankjes bevatten naast cafeïne vooral heel veel suiker.

truffels.jpg

Truffels: een dure delicatesse

Truffels kunnen een eenvoudige maaltijd veranderen in een feest.

geef-geen-korting.jpg

Geef geen korting

Het is voor bedrijven vaak geen goed idee om klanten korting te geven.

huis-verkopen.jpg

Zo verkoop je je huis

Verkoop je huis sneller door de juiste voorbereidingen te treffen.

pols-horloge.jpg

Kies een horloge dat bij je past

Het juiste horloge is een geschenk aan de volgende generatie.

bottom of page