Pilotenhorloges

Tegenwoordig zijn traditionele pilotenhorloges populaire (en vaak kostbare) fashion statements. Maar vroeger was een horloge een belangrijk onderdeel van de uitrusting van een piloot.

Pilotenhorloges

Piloten gebruikten hun horloge bij het navigeren

Om gewicht te besparen hadden de eerste vliegtuigen een open cockpit. Piloten droegen daarom een dikke leren jas, handschoenen en een vliegbril.

Piloten beschikten niet over geavanceerde navigatieapparatuur en gebruikten daarom hun horloge als een hulpmiddel bij het volgen van de juiste koers. Omdat vrij zicht op de wijzerplaat belangrijk was, werd het horloge met een lange band over de mouw van de jas gedragen.

Een piloot bestudeerde voordat hij vertrok een landkaart en berekende op welke tijden hij belangrijke herkenningspunten zou passeren. Als de piloot een herkenningspunt niet binnen de verwachte tijd in zicht had, dan wist hij dat hij van zijn koers was afgeweken.

Door bij te houden hoe lang de vlucht duurde, konden piloten bovendien uitrekenen hoeveel brandstof ze nog hadden. De meeste vliegtuigen konden maximaal drie uur in de lucht blijven voordat de brandstof op was.

 

Een pilotenhorloge was praktisch in het gebruik
Pilotenhorloges waren speciaal ontworpen voor de luchtvaart en beschikten daarom over diverse praktische eigenschappen.

 

De grote horlogekast bood plaats aan een grote wijzerplaat en een robuust zakhorloge uurwerk. De wijzerplaat was zwart met grote witte Arabisch-Indische cijfers, zodat de tijd snel kon worden afgelezen.

De cijfers en de wijzers gaven bovendien licht in het donker, hierdoor kon de piloot ook in het donker zien hoe laat het was. Vroeger werd er een mengsel van radioactief radium en zinksulfide gebruikt voor de lichtgevende elementen. Tegenwoordig wordt er niet-radioactief materiaal gebruikt.

Omdat te voorkomen dat een piloot tijdens de vlucht zijn handschoenen uit moest doen, werden pilotenhorloges uitgerust met een extra grote horlogeknop die ver uitstak. Dit maakte het instellen van de tijd en het opwinden van het uurwerk erg gemakkelijk, zelfs voor iemand die handschoenen droeg.
 

In de jaren 30 werden horloges minder belangrijk
Door de uitvinding van polymethylmethacrylaat (beter bekend onder de merknamen plexiglas en perspex) werd het na 1932 mogelijk om vliegtuigen van een gesloten cockpit te voorzien.

Polymethylmethacrylaat is lichter dan glas en heeft ten opzichte van het eerder verkrijgbare transparante celluloid twee belangrijke voordelen, het vergeelt niet en het is niet ontvlambaar.

 

Bovendien werden cockpits in de jaren dertig uitgerust met onder andere een betrouwbare brandstofindicator, een hoogtemeter, een kompas en een klok. Hierdoor werd het horloge dat de piloot droeg minder belangrijk, en luchtvaarthorloges gingen meer op normale horloges lijken.

 

De hernieuwde populariteit van pilotenhorloges

In de jaren negentig ontstond er echter een hernieuwde interesse in traditionele pilotenhorloges.

Platte kwartshorloges raakten uit de mode en het functionele uiterlijk van een pilotenhorloge paste goed bij de veranderde opvattingen over hoe een horloge er uit moest zien.

Sommige horlogefabrikanten brachten daarom nieuwe horloges uit die geïnspireerd waren door ontwerpen uit de jaren twintig. En sindsdien is het pilotenhorloge weer helemaal terug.

iStock-483835851Z.jpg

Mechanische horloges

Verzamelaars hebben een voorkeur voor mechanische horloges.

truffels.jpg

Truffels: een dure delicatesse

Truffels kunnen een eenvoudige maaltijd in een feest veranderen.

fantastisch-geschenk.jpg

Een fantastisch geschenk

Als kind kreeg ik het volledige werk van J.R.R.Tolkien cadeau.

star-wars-speelgoed.jpg

Star Wars en de speelgoedindustrie

In zeven jaar tijd werden er 300 miljoen Star Wars actiefiguren verkocht.

cleopatra.jpg

Het einde van het Egyptische rijk

Rome speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van Egypte.

aliens.jpg

Buitenaardse wezens

Octopussen kunnen ons iets over buitenaards leven leren.

mad-max-fury-road.jpg

De beste actiefilm ooit gemaakt

Critici prezen het camerawerk van Mad Max: Fury Road.

wi-fi.jpg

De filmster die Wi-Fi uitvond

Hedy Lamarr was de mooiste vrouw in de wereld.