Dit zit er in energiedrank

Energiedranken worden gepromoot als wondermiddelen die prestatieverhogend werken. Misschien vraag je je af of de reclame op waarheid berust.

Lees wat er op het blikje staat

Het is altijd een goed idee om na te denken over wat je eet en drinkt. Gelukkig zijn fabrikanten van industriële voedingsmiddelen verplicht om op de verpakking te vermelden welke ingrediënten ze gebruiken.

Cafeïne
De meeste energiedranken bevatten cafeïne. Cafeïne is een stimulerend middel en komt onder andere voor in thee, koffie en chocola.

Een grote dosis cafeïne verhoogt je bloeddruk en is daarom gevaarlijk, maar een dagelijkse inname van een kleine hoeveelheid cafeïne lijkt juist goed te zijn voor je gezondheid.

De hoeveelheid cafeïne in energiedrankjes valt meestal wel mee. In een blikje Red Bull zit bijvoorbeeld minder cafeïne dan in een kop filterkoffie.

 

Toch waarschuwen sommige experts tegen frisdranken met cafeïne. De reden hiervoor is dat een blikje energiedrank vaak sneller leeg wordt gedronken dan een kop koffie.

Het is in ieder geval af te raden om snel meerdere blikjes energiedrank achter elkaar te drinken. Je bloeddruk zal dan plotseling stijgen en dit kan gevaarlijk zijn.

Wees ook voorzichtig met het drinken van energiedrank tijdens of na het sporten. Na een zware lichamelijke inspanning kun je het best water drinken en wat fruit eten.

Taurine
Populaire energiedrankjes zoals Red Bull en Bullit bevatten niet alleen cafeïne, maar ook synthetische taurine.

Taurine is essentieel voor het functioneren van het bloedvatenstelsel, de skeletspieren en het centrale zenuwstelsel. Taurine kan bovendien oxidatieve stress door intense lichaamsbeweging verminderen.

Ondanks het feit dat ons lichaam zelf taurine aanmaakt, hebben sommige mensen een taurine tekort. Het is echter nog niet bekend of taurine supplementen enig nut hebben voor mensen die gevarieerd en verantwoordelijk eten.

Vitamine B
Omdat een tekort aan vitamine B tot vermoeidheid kan leiden, bevatten veel energiedranken vitamine B.

De hoeveelheid vitamine B in een blikje energiedrank is klein. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over een overdosis. Wel is het zo dat een gevarieerd dieet waarschijnlijk voldoende vitamine B bevat en het drinken van een energiedrankje dus weinig toevoegt.

Zoetstoffen
Energiedranken bevatten veel suiker of andere zoetstoffen, en dat kan een probleem zijn. Een overmatige inname van suiker kan tot diabetes en hartproblemen leiden. En suikervervangers zijn volgens sommige onderzoekers niet gezonder dan suiker.

Citroenzuur
Als conserveermiddel bevatten de meeste energiedranken citroenzuur. Zoals de naam doet vermoeden komt citroenzuur voor in citrusvruchten en is onschadelijk in kleine hoeveelheden.

Overdaad schaadt
Als we alles op een rijtje zetten wordt het duidelijk dat energiedranken vooral stoffen bevatten die de meeste mensen sowieso binnenkrijgen.

Maar omdat energiedranken cafeïne en suiker of andere zoetstoffen bevatten, is het verstandig om de consumptie van energiedrank te beperken.

Verder is het onverstandig om chronische vermoeidheid met energiedrankjes te bestrijden. Je drinkt dan al snel te veel energiedrank en hierdoor kan je teveel cafeïne binnenkrijgen waardoor je bloedruk stijgt.

En vergeet niet dat effect van een energiedrankje tijdelijk is. Als je vaak moe bent, zorg er dan voor dat je voldoende slaapt en dat je gezond eet.

zwanger.jpg

Eten als je zwanger bent

Elke aanstaande moeder vraagt zich af wat het best is voor haar kind.

gezond-eten.jpg

Gezond eten

Door na te denken over wat je eet word je gezonder.

energie.jpg

Meer energie

Als je je vermoeid of lusteloos voelt, geeft dit voedsel je meer energie.

fruit.jpg

Waarom fruit gezond is

Fruit bevat vezels, belangrijke vitamines en noodzakelijke mineralen.

nachtrust.jpg

Nachtrust bestrijdt overgewicht

Door beter te slapen raak je ook zonder op dieet te gaan gewicht kwijt.

boodschappen.jpg

Slim boodschappen doen

Door na te denken over boodschappen doen word je gezonder.

lichaamsbeweging.jpg

Voorkom neerslachtigheid

Mensen die dagelijks een een half uur fietsen zijn opgewekter.

lichaamsbeweging.jpg

Slanker door lichaamsbeweging

Lichamelijke inspanning beïnvloed je hormoonhuishouding.