Geef geen korting
Soms is het geven van korting een slecht idee. Hier zijn tien redenen waarom bedrijven voorzichtig moeten zijn met het geven van korting.
Zorg ervoor dat je merk niet devalueert
Veel mensen associëren een lage prijs met een inferieure kwaliteit. Een tijdelijk positief effect op de omzet weegt vaak niet op tegen de devaluatie van je merk. Geef daarom niet te vaak korting.
​
Niet elke klant is even waardevol
Repeat business is de motor achter zakelijk succes. Klanten die getriggerd worden door een lage prijs zijn meestal geen trouwe klanten.
​
Beperk je financiële slagvaardigheid niet
Het werven en behouden van klanten kost geld. Korting geven kan goed zijn voor je omzet, maar heeft vaak een negatief effect op de winst. Als je weinig winst maakt, kun je minder in marketing investeren. Houd daarom bij het geven van korting altijd rekening met de KPO (kosten-per-order).
​
Kortingsacties verdoezelen soms een slechte marketingstrategie
Succesvolle bedrijven voorzien in een behoefte. Als je je producten alleen met korting kunt verkopen, is je prijsstrategie verkeerd en/of heb je gefaald in het bereiken van de juiste doelgroep.
​
Het geven van korting leidt soms tot lagere verkoopcijfers
Sommige producten hebben een positieve prijselasticiteit van de vraag. Doe daarom altijd onderzoek naar de effecten van een prijsverlaging voordat je korting geeft.
​
Zorg voor een goede relatie met je leveranciers
Het geven van korting is vaak alleen mogelijk als er scherp wordt ingekocht. Het is natuurlijk niet verkeerd om zo voordelig mogelijk te willen inkopen, maar houd er rekening mee dat je leveranciers ook geld moeten verdienen.
​
Vermijd grote inkooprisico's
Omdat de markt snel kan veranderen is het onverstandig om grote voorraden aan te houden of om langlopende inkoopcontracten af te sluiten. Als je alleen korting kunt geven door optimaal gebruik te malen van bulkkorting, kan het zijn dat het inkooprisico te groot is.
​
Geef je klanten geen verkeerd signaal
Door regelmatig korting te geven beloon je klanten die hun aankoopbeslissing uitstellen. Als je oude voorraad hebt en deze kwijt wilt raken, probeer dit dan discreet te doen.
​
Overschat de kracht van loyaliteitsprogramma’s niet
Loyaliteitsprogramma’s kunnen erg nuttig zijn, maar het lange termijn effect van dergelijke programma’s is vaak beperkt. Als je korting geeft in het kader van een loyaliteitsprogramma, kan het zijn dat je voor niets korting geeft.
​
Vermijd directe concurrentie met prijsvechters
Als je overweegt om grootschalig korting te geven, doe dan eerst onderzoek naar de concurrentie. Als één of meer van je directe concurrenten gespecialiseerde prijsvechters zijn, vraag je dan af of je positie sterk genoeg is om de strijd met ze aan te gaan.